Presentreklam och dess effektivitet för ökad kundkrets

Presentreklam är något som funnits under lång tid. Denna typ av reklam är något som är mycket populärt, då det är ett enkelt sätt att få ut sitt företags namn och slogan. Fördelen med presentreklam är just presenten. Presentreklam får en kraftig effekt då den räcker länge. Genom att sätta sin företagslogotyp på exempelvis en nyckelring, ett måttband eller en kaffemugg så utökar företagen livslängden på sin reklam och sitt budskap som kan räcka i flera år.

Detta gör presentreklam till en effektiv marknadsföringsmetod med låga kostnader i jämförelse med dess långverkande effektivitet. Som vi alla vet så påverkas vi av det vi ser. Ser vi sedan detta budskap varje dag på vår nyckelring, eller på vår kaffemugg så blir det lätt ett budskap som etsar sig fast i vårt medvetande. När vi sedan någon gång i framtiden behöver en tjänst eller produkt som detta företag som står på kaffemuggen har i sitt sortiment så blir det lätt det första vi tänker på.

Presentreklam är en stor karusell och har många aktörer på marknaden

Idag omsätter presentreklam runt 10 miljarder kronor bara i Sverige. Med cirka 3000 olika försäljare av presentreklam och marknadsföringsmaterial, så finns det nästan ingen gräns för vilka produkter som kan märkas med din företagslogotyp. De flesta typer av presentreklam är dock små saker som lätt kan bäras med i fickan, eller placeras på arbetsbordet där dina kunder alltid kommer att se den dagligen.

Det finns även de företag som använder sig av så kallade julklappar till sina anställda och större kunder. På dessa julklappar blir det också mer och mer vanligt att den lilla företagslogotypen får sin plats, och naturligtvis ser den som får presenten inte illa på det då de får den gratis samtidigt som de redan vet vem den kommer ifrån.